1
Motion nr:258
Rubrik: Förbättra Gävles kollektivtraffik
Ämnesområde: Transport 1
Inskickad: 2018-04-12
Motionär:Las Kafey (laskayfe@gmail.com)*
Ort:Gävle
Organisation:Vasaskolan SEA
 (* epostadresser är skyddade mot spamrobotar)

Föreslagna åtgärder:
,,,

Sammanfattning:
,,,

Motiv och bakgrund:
Gävles infrastruktur och transport är i behov av förbättring, främst kollektivtrafiken. Att lägga pengar och tid på att förbättra kollektivtrafiken kommer snabbt att vara gynnsamt, både för miljön och för Gävles invånare.

Region Gävleborg har nyligen gjort en storsatsning inom busstrafiken, med nya busshållplatser i systemets mittpunkt, Rådhuset. Jag tror dock att många hade klarat sig med gamla busskurer om man istället hade lagt de pengar på att utveckla bussystemet och sätta in fler avgångar från hållplatser utanför centrum. På så sätt kan fler ta bussen eftersom att det lättare matchar scheman och jobbtider, vilket gynnar miljön och individerna själv, eftersom att det i längden kommer att bli billigare.

Att förbättra Gävles cykelvägar tror jag med säkerhet skulle förbättra kollektivtrafiken. Cykelvägarna idag, speciellt de i bostadsområdena utanför stan som till exempel Sätra, är gamla och väldigt smala. Det är hål i asfalten, sällan sopat och nästan omöjligt att cykla om andra trafikanter.

Gävle är en relativt liten stad och det finns god potential för de flesta att ta sig runt med cykel, så länge man inte behöver ta sig från Hille till Furuvik. Att cykla runt i stadskärnan eller från centrum till Sätra eller Bomhus går alldeles utmärkt ur ett tid och avstånd perspektiv. Det är cykelvägarna som är problemet. Vi behöver rusta de som redan finns och bygga fler. I stan finns färre cykelvägar än nödvändigt och alla ligger på samma sträcka som trottoaren, vilket gör det svårt att använda cykel som transportmedel till sin fulla potential. I Stockholms kommun ligger cykelvägarna istället i anslutning till bilvägarna, vilket inte alls behöver vara farligt om man är uppmärksam och till exempel inte lyssnar på musik samtidigt som man cyklar. Det positiva är att man slipper bromsa in och flytta sig för fotgängare som råkat vandra ut i cykelbanan, och cykeln blir till ett mer seriöst transportmedel.

Att förbättra cykelvägarna i samband med att utveckla bussystemet skulle göra kollektivtrafiken bättre och mer lättillgänglig. Det kommer förhoppningsvis göra så att fler väljer bort bilen för att ta sig till jobbet, tågstationen eller skolan, och framförallt för kortare sträckor, som till mataffären. Det här gynnar som sagt den privata ekonomin, men främst miljön, med mindre koldioxidutsläpp.

Jag föreslår alltså att rusta de cykelbanor som redan finns, att bygga nya cykelbanor som inte ligger i anslutning till gångbanorna och att utveckla bussystemet med fler avgångstider och hållplatser.

Las Kafey S3A



258

0

L