2
Motion nr:149 version nr: 3Välj version:
Rubrik: Eldrivna propellerplan
Ämnesområde: Transport 2
Inskickad: 2018-03-15
Motionär:Björn Idar, Elisabeth Rosenborg (bjorn.idar40@gmail.com)*
Ort:Stockholm
 (* epostadresser är skyddade mot spamrobotar)

Föreslagna åtgärder:
Satsa på forskning kring- och satsning på eldrivna propellerflygplan

Sammanfattning:
Gårdagens fula ankunge, vätgas, kan bli framtidens vita svan som seglar stolt bland molnen. Flera stora företag som Boeing och Easy Jet har börjat satsa på eldrivna mindre flygplan försörjda av detta lätta bränsle. Allting börjar småskaligt men möjligheterna är oändliga.

Motiv och bakgrund:
Fixeringen på jetdriven flygtrafik har fört in oss i en återvändsgränd. Medan den markburna trafiken går elektrifiering till mötes med stormsteg ligger flyget som en våt filt över vår strävan efter en hållbar framtid. Men det pågår forskning och utveckling kring eldrivna propellerflygplan i flera länder. Det som bromsar den är avsaknad av krav från samhället tillsammans med brist på kapital. På grund av sin låga vikt riktas nu blickarna mot vätgas- bränslecell- elmotortekniken. På propellerflygets relativt låga flyghöjd blir den enda avgasen vattenånga inget hot kopplat till den globala uppvärmningen. Tekniken ser lovande ut för inrikesflyg, där hög hastighet inte är avgörande.

De ovan nämnda företagen prövar även teknik för transport av stora plan på marken före start genom att koppla elmotorer till hjulen. Då slipper man det öronbedövande dånet av jetmotorerna samtidigt som det minskar de marknära utsläppen och kostnaderna.

Vätgas eller det vetenskapliga namnet hydrogen, vilket betyder "ur vatten", är nyckeln till en renare värld. Den uppfyller mångas dröm om att kunna lagra solens energi. Ordet elektricitet väckte samma känslor av osäkerhet och fruktan i början av förra seklet, som vätgas gör i dag, på grund av den felaktigt tolkade Hindenburgkatastrofen.

Hydrogen har förutsättning att bli grundstenen i vårt bygge av ett hållbart samhälle. Som bränsle till alla markburna fordon har den blivit ett självklart alternativ till batteritekniken och som bränsle till eldrivna propellerplan är den unik på grund av sin lätthet. I en så kallad bränslecell frigörs den lagrade solenergin i form av elektricitet till driften av planet. Energicirkeln är därmed sluten.

Mer detaljer finns i motion 43.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen-powered_aircraft
http://www.pipistrel.si/news/first-4seat-aircraft-powered-by-hydrogen-fuel-cells-takes-of?action=print
https://www.wired.com/2016/02/planes-could-finally-make-hydrogen-fuel-cells-useful/



149

3

3

0

L