Motion nr:52
Rubrik: Skog ska ej gå till bioenergi
Ämnesområde: Skog, mark och vatten
Inskickad: 2018-01-29
Motionär:Lena Wallin, Roger Bydler (lenamwallin@gmail.com)*
Ort:Brösarp
 (* epostadresser är skyddade mot spamrobotar)

Föreslagna åtgärder:
- beräkningar på hur mycket koldioxid som kommer frigöras genom Sveriges satsningar på bioenergi ska redovisas.
- bioenergi från skog skall endast göras från restprodukter
- bioenergin ska ha krav på minimum av koldioxidutstläpp motsvarande biogasens prestanda
- alternativt ska all bioenergi ha koldioxidskatt

Sammanfattning:
Vi har börjat se skog och produkter därifrån, som den nya oljan. Och på sätt och vis är det så. För när skog brinner frigör även den koldioxid. Detta varnar idag forskarna för. Vi måste då reagera och förhindra att vi släpper ut koldioxid i en omfattning som skog och mark ej kan binda.

Motiv och bakgrund:
Forskningen varnar alltmer om att den planerade övergången till bioenergi inte är hållbar utan kommer att frigöra koldioxid. Detta då frigörandet av koldioxid kommer att överstiga skogens förmåga att binda den. Hur skogen orkar binda koldioxid beror på en mängd faktorer som temperaturförändringarna i sig, vilket trädslag det handlar om osv. Tiden det kan ta för att koldioxiden binds varierar mellan årtionden/århundraden beroende på trädslag. Bioenergi blir en extra koldioxid belastning när vi behöver bli av med koldioxid helt och hållet.

Skog binder koldioxid under lång tid och är genom detta en kolsänka på ett naturligt sätt. Forskningen visar dessutom att en obrukad skog binder mer koldioxid än en brukad skog. Vi behöver dessa kolsänkor desperat.

Våra drivmedelslösningar bör istället rikta in sig på el i tätorter och biogas på landsbygd. Sol och vind är fortfarande det mest hållbara avseende elproduktion.

Bioenergi på restprodukter måste nå en högre prestanda avseende koldioxidutsläpp. Det håller inte att det finns biodiesel på marknaden, Svanenmärkt som minkar utsläppen med 44% jämfört med standarddiesel. Det är även lite att lura konsumenterna när miljöeffekten inte är större. Här bör vi kunna jämföra med biogasens utsläpp för att kunna säga att vi ställer om.

För att minska körandet, ge korrekt konsumentinformation och uppmuntra till andra transportmedel bör en koldioxidskatt införas om drivmedel släpper ut koldioxid. Vi behöver bli koldioxidfria – det räcker inte med fossilfria.

https://www.theguardian.com/environment/2017/dec/14/eu-must-not-burn-the-worlds-forests-for-renewable-energy
https://www.nature.com/articles/nature25138



52

0

L