Emilia Arvidsson gästbloggar: ”Vi behöver få en personlig relation till klimatet”

Dan Baeckström Blogginlägg

Värmen förra sommaren, och delar av den här sommaren, gjorde att klimatfrågan blev personlig för mig. Varför? Kan låta banalt, men jag sov helt enkelt dåligt i värmen och det i flera veckor. Klimatfrågan kröp mig under skinnet och sen var jag fast.  Jag tror att ska vi nå svenska medborgares intresse för omställning, så behöver klimatfrågan bli personlig. För en del innebär det ett väckt klimatintresse, där man också är redo att göra förändringar på individnivå. Och det är fint så. Men klimatfrågan behöver också göras personlig för dem som inte har klimatet som sin första prio. Och det går att göra via plånboken.

Skapar vi ett samhälle där klimatsmarta beteenden premieras, då styr vi på ett sätt där klimatfrågan får sin rättmätiga plats. Det fina är, tänker jag, att politikerna kan skapa förutsättningar för en marknad där både ekonomi och klimat kan gå hand i hand. Det behöver inte vara tillväxt som yttersta mål, utan snarare ekonomi som gör att vi kan leva våra liv i det omställda. Mitt eget önskemål om en sådan ekonomi är att den inte ska utarma människor och resurser, utan finna sina affärer på cirkulärt vis. Vi behöver också skapa nya berättelser om vad som är ett gott liv, med en hållbar grund. Också här finns utrymme att skapa personlig relation till ett nytt sätt att leva. Vi behöver också syna vissa normer, ett exempel är hur mycket vi ska arbeta och konsumera – de två aktiviteterna göder varandra rätt bra, och har ett tydligt klimatavtryck.

Så, vad behöver göras? Mitt förslag är att göra klimatfrågan ”personlig”, och politiker kan inte förlita sig på att individer själva kommer att göra det som krävs. Alla behöver nås, alla behöver få den där relationen, även om det är via plånboken. Nedan två förslag som jag tror är viktiga i Sverige, men det finns förstås mycket än så.

Transport i storstäder: hur tar sig folk till arbetet där vi har utvecklad kollektivtrafik? Kan man sätta press på företagen att motivera sina anställda att åka mer klimatsmart? Se över de parkeringar som tillåts på företag, som ska förmånsbeskattas, men där många p platser går under radar. Integrerade fördelar: bättre hälsa med mer vardagsmotion (till och från bussen, som exempel), bättre luftkvalitet, möjlighet att arbeta på buss eller tåg och sluta tidigare för dagen.

Elektronik: det finns företag som arbetar med att återtillverka elektronik. Den införda kemikalieskatten som infördes för ett tag sedan har säkerligen goda miljöintentioner, men den slog också på företag som tar hand om elektronik och säljer den igen. Det ska löna sig att köpa second hand elektronik och även att tillverka den! Integrerade fördelar: mindre avfall, arbetstillfällen, fler affärer på sådant som skulle blivit avfall.

Det finns förstås andra aspekter än att enbart styra med kronor och ören. En sådan är klimatinspiration, det bästa är ju om människor vill ställa om. Vi behöver både styrmedel som gynnar mänskligheten och goda exempel som smittar av sig.

Emilia Arvidsson skriver bloggen enemilia.se och finns på Instagram https://www.instagram.com/enemilia.se/